آيتالله مصباح يزدي: لباس روحانيت سمبل ياد خداست
پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي:
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به فلسفه لباس
روحانيت بيان کرد: مردم با ديدن روحانيون به سمت اخلاقيات گرايش پيدا
ميکنند
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي، علامه محمد تقي مصباح
يزدي شنبه بيست و سوم ارديبهشت ماه در مراسم عمامهگذاري طلاب مدرسه علميه معصوميه(س)
قم به شبهات مطرح شده در خصوص لباس و کسوت روحانيت اشاره و بيان کرد: در ذهن بسياري
از جوانان اين سؤال شکل گرفته است که چرا روحانيت بايد لباس خاصي داشته باشند و مهمتر
اينکه چرا بايد صنفي به نام روحانيت در جامعه وجود داشته باشد؟وي سابقه شبهات مطرح درباره لباس روحانيت را بيان و تصريح کرد: در دوران طاغوت گروهي از روشنفکران اين شبهه را در اذهان مردم ايجادکردند.
عضو خبرگان رهبري با بيان اينکه شياطين دامهاي خود را با ظاهري موجه و زيبا ارائه ميکنند، توضيح داد: روشنفکران غربزده دوران طاغوت شبهه ميکردند که بابي به نام روحاني يا روحانيت در منابع ديني اسلام وجود ندارد، بلکه واژه روحاني برگرفته از دين مسيحيت است و در دين مسيحيت است که دستگاهي به نام روحانيت وجود دارد.
اين استاد اخلاق حوزه علميه قم افزود: آنها همچنين شبهه ميکردند همانگونه که اصل روحانيت برگرفته از مسيحيت است آيينهاي عزاداري عاشورا نيز از فرهنگ مسيحيت گرفته شده است.
علامه مصباح يزدي به ادعاهاي روشنفکران غربزده اشاره و تصريح کرد: آنها ادعا ميکردند که در اسلام، عالِم داريم و عالم بودن هم اختصاص به طلاب حوزههاي علميه ندارد، بلکه هر فردي که علميت داشته باشد و مشغول فعاليتهاي علمي شود عالم ناميده ميشود که همه اين شبههها براي تخريب روحانيت بود.
وي ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب براي از ميان بردن مظاهر و آثار ديني، فعاليتهاي بسياري، از جمله تغيير کاربري حوزههاي علميه، و ممنوعيت لباس روحانيت و برگزاري عزاداري ابا عبدالله(ع) صورت گرفت تا اسلام از ميان جامعه به پستوها برود.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با ابراز تأسف از باقي بودن تفکر «لزوم حاشيهنشيني روحانيت» در ميان برخي از مسئولين رده بالاي دولت گفت: در ريشهيابي هجمههاي دشمن به روحانيت، عاملهاي گوناگوني دخيل است.
اين استاد اخلاق حوزه علميه قم با بيان اينکه لباس روحانيت يک سمبل است، توضيح داد: سمبل و نماد نشانگر حقيقت و واقعيت است، گرچه دلالت سمبلها بر حقايق، قراردادي است، و در زندگي انساني سمبلهاي فراواني وجود دارد که بدون آنها زندگي فلج خواهد شد.
آيتالله مصباح يزدي افزود: برخي از سمبلهاي زندگي، رفتاري هستند، مانند برخاستن هنگام ورود يک فرد براي احترام به وي، و اگر بخواهيم لفظ را جايگزين حرکت کنيم، خود لفظ نيز سمبلي قراردادي براي بيان يک معناست.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اينکه تمام اعمال عبادي ما نيز سمبل هستند، خاطر نشان کرد: نماز، مناسک حج، مانند طواف به دور خانه کعبه، رمي جمرات و قرباني کردن، نمادهايي براي ابراز بندگي انسان در مقابل خداوند هستند، زيرا به عنوان مثال، در عمل قرباني کردن، کار ما نمادي از ذبح اسماعيل توسط حضرت ابراهيم(ع) است و ما در واقع کار حضرت ابراهيم(ع) را يادآوري ميکنيم.
عضو خبرگان رهبري افزود: مشاهده تاريخ سمبل سازي نشان ميدهد به ميزان پيچيده شدن زندگي بشري و رشد نيازها، سمبلها نيز افزايش يافتهاند، و سمبل سازي فعاليتي در جهت خلاصه و فشرده کردن امور است.
وي ادامه داد: سمبلها وجوه مختلفي دارند، از جمله سمبلهاي رفتاري، شکلي، لفظي، مفهومي، و رشد سمبلها نشان از رشد فرهنگي و فکري بشر است.
اين استاد اخلاق حوزه علميه قم بيان کرد: با صرف نظر کردن از تاريخچه روحانيت بايد گفت: حتي اگر در صدر اسلام هم لباس روحانيت وجود نداشته است همانگونه که در ابتداي شکلگيري اسلام، بسياري از امور و مناصب وجود نداشته و بعدها اعتبار شدهاند، اين لباس نيز با توجه به نيازهاي بشر اعتبار شده است.
علامه مصباح يزدي به تاريخچه عمامهگذاري اشاره و تصريح کرد: اصل لباس روحانيت از عمامه بستن پيامبر بر سر امير مؤمنان(ع) گرفته شده است و در آن زمان، افراد مختار بودند که عمامه بر سر بگذارند، سپس نيازها به سمتي رفت که صنف خاصي تحت عنوان روحانيت شکل گرفت، همانگونه که در ابتدا صنف خاصي به نام سرباز وجود نداشت و بعدها شکل گرفت.
وي افزود: در صدر اسلام با توجه به جمعيت مسلمانان نيازي به صنفي به نام روحاني نبود، اما با افزايش جمعيت مسلمانان و نياز مردم به آشنايي با مفاهيم ديني، صنف روحانيت پديد آمد و لباس آنها نيز نمادي از لباسي است که پيامبر بر تن مولا علي(ع) پوشاند.
اين استاد اخلاق حوزه علميه قم به ديگر ويژگيهاي لباس روحانيت اشاره کرد و گفت: ويژگي ديگر لباس روحانيت، بومي و اسلامي بودن آن است، لباس روحانيت برگرفته از فرهنگ اصيل اسلامي است و نمادي وارداتي و غربي نيست.
وي ادامه داد: گنبد و گلدستههاي مشاهد امامان و امام زادگان از ديگر سمبلها هستند، و شکل کنوني آنها منشأ و دستور روايي ندارد، بلکه سمبلي است قراردادي براي يادآوري پروردگار و ارزشهاي اسلامي که مردم با مشاهده اين اماکن مقدسه قرب بيشتري به پروردگار پيدا ميکنند.
عضو خبرگان رهبري به تأثيرات لباس روحانيت اشاره و اظهار کرد: لباس روحانيت سمبل ياد خداست، مردم هنگامي که در خيابان روحانيون را مشاهده ميکنند، اذهانشان ناخودآگاه به سمت دين و خدا منتقل ميشود، لباس روحانيت سمبل پر برکتي است که به سادگي تأثير عظيمي در روحيات مردم ايجاد ميکند.
رئيس مؤسسه امام خميني(ره) ضمن بيان برخي دلايل حب و بغض افراد نسبت به لباس روحانيت تصريح کرد: کساني که دوستدار خدا و دين هستند هنگامي که روحاني را ميبينند خوشحال ميشوند، اما کساني که ضد دين و معاند هستند هنگام برخورد با روحانيت دچار خشم و ناراحتي ميشوند که اين مسأله ريشه قرآني دارد، در قرآن آمده است که کافران از شنيدن نام و ياد خدا دچار تنفر ميشدند.
وي ادامه داد: نکته ديگراينکه وقتي سمبلها قرارداد شده و سبب انتقال ذهن به مفاهيم شدند، بايد توجه داشته باشيم که اين تداعي معاني سبب انتقال ذهن به مفاهيم نامطلوب نشود.
آيتالله مصباح يزدي با تأکيد بر حساس بودن اعمال و کردار روحانيت به سبب تأثير در اذهان عموم افراد جامعه گفت: برخي از افرادي که امروزه با روحانيت ميانه خوبي ندارند، از ابتدا با روحانيت بد نبودهاند، بلکه به دليل برخي ناهنجاريها و بد رفتاريها با روحانيت تقابل پيدا کردهاند.
وي افزود: سوء استفاده از لباس روحانيت و دورويي سبب ميشود که برخي از افراد به خود اجازه جسارت و توهين به اين ساحت مقدس را بدهند و لباس روحانيت در نزد آنها نفاق و دورويي را تداعي کند.
عضو خبرگان رهبري کساني را که از لباس روحانيت سوء استفاده ميکنند در درگاه خدا مسئول دانست و اظهارکرد: گناه بدبيني و سوءظن برخي از مردم نسبت به روحانيون به آن دستهاي از روحانيت بر ميگردد که لباس و منصب روحانيت را وسيلهاي براي سوء استفاده و بهرهبرداري خود قرار دادهاند. اين افراد نعمت خدا را نقمت کردهاند.
وي ادامه داد: رفتارهاي نامناسب برخي از روحانيون نبايد موجب شود که دست از طلبگي کشيده يا از روحانيت فاصله بگيريم، بلکه بايد سعي کنيم با تلاش و خودسازي، چهرهاي مثبت و خدايي از روحانيت براي خود و ديگران تداعي کنيم.
اين استاد اخلاق حوزه علميه قم به دغدغههاي رهبري درباره معمم شدن طلاب اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبري اهتمام خاصي به معمم شدن طلاب دارند، به گونهاي که در اولين بازديد خود از مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) اين موضوع را متذکر شدند و ايشان اعتقاد دارند که طلاب معمم حتي راه رفتنشان نيز منشأ اثر است.
http://mesbahyazdi.com/
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و ششم اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت 17:36 توسط کانون جبهه انقلاب اسلامی شهستان الشتر
|